Events

CONFERENTIE van donderdag 03/10/2019

Rutger Van Boven, BDO : "De nieuwe wetgeving over de stichtingen : belangrijkste wijzigingen, impact op de statuten en fiscale gevolgen".
                                                                          ***
Sofie Foets, TADA : "Filantropie in België ten voordele van sociale cohesie".
                                                                          ***
Olivier Debuyst, 4WINGS Foundation : "Het familiaal filantropisch avontuur van 4WINGS".

10u30 : onthaal koffie
10u55 : welkomstwoord door Luc Luyten, Voorzitter Belgische Federatie van Filantropische Stichtingen.
11u00 : Rutger Van Boven
11u45 : Q& A
12u00 : Sofie Foets
12u30 : Olivier Debuyst
13u00 : sandwichlunch
14u00 : einde

Sprekers
* Rutger Van Boven
Behaalde een Master in de rechten aan de UGent en een Master-na-master in het vennootschapsrecht aan de KUBrussel. Tot 2001 was hij legal counsel bij Robelco, vanaf 2004 werkte hij voor het Instituut van de Accountants en Belastingconsulenten (IAB). Van 2007 tot 2015 was hij verantwoordelijke successie- en vastgoedplanning bij SBB Accountants & Advisors. Sinds 2015 is hij werkzaam eerst als senior manager en sinds 2017 als partner Tax & Legal Services bij BDO Belgium. Rutger Van Boven is auteur van talrijke publicaties in het vennootschaps- en successierecht en zetelt in de redactie van het tijdschrift Accountancy Actualiteit. In 2011 publiceerde hij bij Larcier het standaardwerk "De Belgische Stichting". De tweede herziene editie is verschenen in september 2019. Dit boek behandelt de private stichting en de stichting van openbaar nut in al hun geledingen: juridisch kader, boekhoudkundige en jaarrekeningrechtelijke verplichtingen en fiscale behandeling.

* Sofie Foets
Behaalde een Master politieke wetenschappen en Master na Master in Europese politiek en beleid aan de KU Leuven. In 2013 richtte Sofie de vzw TADA (ToekomstATELIERdelAvenir) op. De vzw betrekt de burger en het bedrijfsleven bij de emancipatie van maatschappelijk kwetsbare tieners en hun omgeving. Doel? Een méér inclusieve samenleving. TADA’s lerende netwerk motiveert mensen om méér individuele verantwoordelijkheid op te nemen, ten voordele van meer cohesie in onze maatschappij.
Voor de lancering van TADA werkte Sofie als adviseur in het Europees Parlement, onder andere op beleidsthema’s als onderwijs, cultuur, burger- en mensenrechten. Sofie groeide op in een familie van ondernemers. Ze studeerde Politieke Wetenschappen en Europese Politiek/Beleid.

* Olivier Debuyst
Olivier behaalde een master in sociaal beleid en ontwikkeling aan de London School of Economics. Olivier is gepassioneerd door duurzame ontwikkeling, sociale rechtvaardigheid en het milieu. Hij structureert filantropische acties : hij streeft ernaar in deze domeinen een sterke impact te hebben.
Naast voorzitter van de familiale stichting 4WINGS is hij actief rond armoedesbestrijding in België. Daarnaast is hij voorzitter van Regenacterre, een vzw die regeneratieve landbouw voor een betere rentablisering van boerderijen promoot, en voorzitter van Artemisia, een vereniging van filantropen die hun krachten bundelen voor de bescherming van het milieu en de mensenrechten.

Locatie : Stichting P&V, Koningsstraat 151, 1210 Brussel

Inschrijven vóór donderdag 26/09/2019

Leden : gratis / Niet-leden : 30 € via via storting op BE10 0682 4013 0904 met vermelding van de naam van de stichting.