Visie, Missie
en Waarden

Visie

Tot belangrijkste actor uitgroeien van en in dienst van de sector van de filantropische stichtingen.

Sector

Vertegenwoordigd door stichtingen (van openbaar nut, private- en buitenlandse stichtingen) in de filantropische sector die werken voor het algemeen belang op uiteenlopende gebieden als: maatschappelijk welzijn, gezondheid, sociale wetenschappen, onderwijs, kunst en cultuur, patrimonium, wetenschappelijk onderzoek, burgerschap en duurzame ontwikkeling.

De kerntaken van de federatie zijn:

1. Vertegenwoordigen, verdedigen en bevorderen van de gemeenschappelijke belangen van de leden bij diverse overheden,  instellingen en de politieke wereld in het algemeen.
  2. Verstrekken van juridisch en financieel advies
  3. Verstrekken van algemene informatie via de website en de newsletters.
  4. Stimuleren van kennisuitwisseling via werkgroepen rond bepaalde thema's en diverse events.
  5. Promoten van de maatschappelijke rol door het creëren van omstandigheden waarin de filantropie kan gedijen.
  6. Leden werven om de slagkracht van de Federatie naar de diverse overheden, instellingen en politieke wereld te vergroten.

Waarden en grondbeginselen voor de leden

1. Erkennen van de democratische waarden en rechtsbeginselen van de Belgische en Europese samenleving.
  2. Erkennen van de menselijke diversiteit in al haar vormen.
  3. Zorgen voor een transparante, duidelijke en verantwoordelijke werking binnen de eigen stichting o.m door de beginselen van goed bestuur na te leven.
  4. Ernaar streven om een toereikende financiële basis uit te bouwen, die moet toelaten de doelstellingen op een onafhankelijke en duurzame manier te realiseren.